اهمیت تخصیص منابع بصورت پویا در محاسبات ابری
برنامه هاي مبتني بر PC که در گذشته رایج بوده اند دارای مشکلاتی از جمله خرید، نگهداری و ارتقاء نرم افزار می باشند. این مشکلات باعث شد توسعه دهندگان به سمت محاسبات ابری سوق پیدا کنند. محاسبات ابری دارای سرویس های مختلفی از جمله نرم افزار به عنوان سرویس SaaS،پلتفرم به عنوان سرویسPaaS و زیرساخت به عنوان سرویس IaaS می باشد. که هر یک از این سرویس ها، خدمات ویژه ای را برای مشتریان با نیازهای متفاوت با حداقل هزینه و مسئولیت فراهم می کنند. با ظهور نرم افزار به عنوان سرويس ((SaaS، برنامه هاي كاربردي، از برنامه هاي مبتني بر PC يا مبتني بر مالكيت، به سمت سرويس هاي مبتنی بر Web حركت كردند. سرويس هاي نرم افزاري بر پايه pay- as- you- go تدارك ديده شده اند تا بر محدوديت هاي مدل هاي فروش سنتي نرم افزار غلبه كنند. با استفاده از مدل SaaS فراهم كنندگان سود ثابت و مداومي از مشتريان خود كسب ميكنند در عوض مشتريان نیازی به خرید نرم افزار ندارند و می توانند به طور پیوسته از نرم افزار استفاده کرده و هيچ مبلغ اضافي براي گرفتن مجوزهاي جديد پرداخت نکنند و پيچيدگي براي تغيير وضعيت به گونه هاي جديد كه توسط فراهم كنندگان SaaS مديریت ميشوند وجود ندارد. با توجه به انعطاف پذيري، مقياس پذيري و مقرون به صرفه بودن مدل SaaS، این مدل به طور فزايندهاي براي توزيع بسياري از سيستم هاي نرم افزاري سازماني از قبيل بانكداري، تجارت الكترونيكي و غیره پذيرفته شده است.
فراهم كنندگان SaaS به دنبال راهحلهايي هستند كه هزينهي كلي زيرساخت را بدون تاثير منفي روي مشتريان، به حداقل برسانند از اين رو تمركز بر جستجوي سياستهايي است كه منابع مورد نياز براي پاسخگويي به تقاضاي مشتري جهت دریافت سرویس را به حداقل برسانند.
به حداقل رساني تعداد VMها باعث صرفه جويي ميشود. صرفه جويي ها هنگامي زيادتر ميشوند كه فراهم كننده ی SaaS از فراهم كننده ی IaaS طرف سوم استفاده كند زیرا هيچ هزينه ي ويژه اي نياز ندارد. فراهم كنندگان SaaS، به طور مثال Computer ERP، يك VM شخصي براي هر مشتري فراهم ميكنند. با اين حال، ممكن است مشتريان كل ظرفيت VMي كه براي خدمت رساني به درخواست هايشان در نظر گرفته شده است را استفاده نكنند. در اين صورت منابع سخت افزاري هدر مي روند كه نتيجه آن هزينهي بالاي زير ساخت است. ديدگاه چند اجاره اي (يعني اجاره ی همزمان یک منبع، توسط چند مشتري) ميتواند زيرساخت هاي مورد نياز را كاهش دهد اما بايد مراقب بود كه قراردادهاي سطح سرويس ( SLAها) نقض نشوند. كارهاي جاري در محاسبات ابري بيشتر روي حداكثر كردن سود فراهم كننده IaaS تمركز دارند اما كارهاي مرتبط با فراهم كننده ی SaaS هنوز در ابتدای راه هستند. ما درخواست سرویس مشتريان از يك فراهم كننده ی SaaS را با توافق روی بندهاي از قبل تعريف شده ی SLAو ارائه پارامترهاي QoS بررسي ميكنيم. مشتريان مي توانند درخواستها را به طور پويا تغيير دهند و فراهم كننده ی SaaS ميتواند از زيرساختهاي خودش يا از منابع بيروني (فراهم كننده ی IaaS) استفاده كند. براي نمونه Saleforce.com نرمافزار CMR را به عنوان يك سرويس، با استفاده از زيرساخت هاي خود ارائه ميدهد و force.com اين نرمافزار را با استفاده از زيرساخت هاي شخص ديگر ارائه ميدهد. هدف فراهم كننده ی SaaS، زمان بندي درخواست ها است به طوري كه سود آن حداكثر شود. لايه پلتفرم يك فراهم كننده ی SaaS، از مكانيسم نگاشت، براي تفسير، تجزيه و تحليل پارامترهاي QoS مشتريان و از مکانیسم زمان بندي، برای تخصیص ها استفاده ميكند. در اين بخش ما جزئيات مدل سيستم را هم از ديد مشتريان و هم از ديد فراهم كننده ی SaaS توضيح ميدهيم و همچنين مدلهاي رياضي مربوط به آن را شرح ميدهيم.
فراهم كنندگان SaaS، نرمافزار را به عنوان يك سرويس به مشتريان اجاره ميدهند. آنها علاقه مند به حداكثر كردن سود و تضمين QoS براي مشتريان، به منظور ارتقاء اعتبارشان در بازار هستند. در اين زمينه، نمونه اي از فرايند تجاري بين يك فراهم كننده ی SaaS و يك مشتري، زماني است كه يك فراهم كننده ی SaaS، بستههاي CMR يا ERP را ارائه ميدهد كه به صورت سه نوع محصول (براي مثال استاندارد، حرفهاي، سازماني) و حساب (براي مثال گروه، تيم و گروه آموزشي) ارائه ميشوند. هنگامي كه يك مشتري (مثلا شرکت X) اولين زمان درخواست اجارهاش را براي نوع محصول (استاندارد) و نوع حساب (گروه) ارائه ميكند و تعدادي از حسابها (m) را درخواست ميكند، فراهم كننده، منابعي را براي خدمت به اين مشتري اختصاص خواهد داد. شرکت X ممكن است يك ارتقاء در سرويس ها را به طور پويا در هر زمان بخواهد لذا فراهم كننده ی SaaS بايد اين درخواستها را به طور هوشمندانه اي همسو با الزامات درون SLA پاسخ دهد. از دید فراهم كننده ی SaaS، يك قرارداد قانوني SLA، با هر مشتري وجود دارد و اگر هر یک از طرفین بندهاي SLA را نقض كرد، بايد طبق مفاد تعريف شده در SLA، جريمه بپردازد.
يکي از بزرگ ترين مزاياي SaaS کمتر بودن هزينه ها از خريد يک باره کاربرد است. فراهم کننده ي سرويس مي تواند کاربردهايي ارزان تر و قابل اطمينان تر از آن چه سازمان ها مي توانند براي خودشان بخرند فراهم کنند. نرم افزارهاي بسياري وجود دارند که خود را معطوف به مدل SaaS مي کنند. معمولا نرم افزارهايي که يک کار ساده را بدون نياز بيشتر به تعامل با سيستم هاي ديگر انجام مي دهند کانديدهاي بسيار خوبي براي SaaS هستند. خريداراني که نياز به کاربردهاي بسيار قوي دارند نيز مي توانند از مزاياي SaaS استفاده کنند.
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم در مورد رایانش ابری و محاسبات ابری با شما صحبت کنیم.